måndag 3 oktober 2011

Pippi-Mössan igen

Så här blev den!


Och så här gjorde jag den...
Dubbelt garn Artesano 100% Alpacka DK i grönt och beige.
Rundsticka 6mm, Jag använde mig av MagicLoop-metoden, men en vanlig 40 cm rundsticka funkar utmärkt.
16 m/10 cm

CO 64 (Den passar ett mindre huvud)
2r, 2a i 5 cm
slätstickning i 5 cm
mönstervarv (1):
varv1: 2m grönt, 2 m beige varvet ut.
varv2: 2m grönt, 2m beige varvet ut
varv3: 1 varv grönt
varv4: 2m beige, 2 m grönt
varv5: 2m beige, 2m grönt
slätstickning i 4 cm (tror jag...) sdan nästa omgång mönster.
När mössan nått ca 40 varv börjar jag avmaskningen.

sticka 6m, sticka 2maskor tillsamans (2tog), upprepa 8 gånger
2 vanliga varv
sticka 5m, 2tog, upprepa 8 gånger varvet ut
2 vanliga varv
sticka 4m, 2tog, upprepa 8 gånger varvet ut
1 vanligt varv
sticka 3m, 2tog, upprepa 8 gånger varvet ut
1 vanligt varv
sticka 2m, 2tog, upprepa 8 gånger varvet ut
sticka 1m, 2tog, upprepa 8 gånger varvet ut
sticka 2tog, varvet ut
dra en tråd genom återstående maskor och fäst alla trådar

Voila! en mössa!




2 kommentarer:

Rät&Avig sa...

Jättefin!
Och du...kom på sticklägret du också.
Det är ju inte så ofta nåt händer här uppe!
/Ann-Britt

Myricas Farmor sa...

Tusen tack för det fina garnet du skicka till mig, jag tycker det var bra, tänktye sticka sockor.
Kul med en ny blogg.
Ha det gott
kram